تعدیل، سرانجام طرح ترافیک جدید

شهروند| بال و پر طرح جديد ترافيكي تهران ديروز در پارلمان شهري چيده شد. اين طرح كه از هيأت تطبيق فرمانداري تهران به شورا برگشت خورده بود ديروز در جلسه شوراي شهر بررسي شد. برخي نرخ‌هاي ورود به محدوده طرح ترافيك تهران تغيير کرد، تخفيف صددرصدي براي جانبازان بالاي 25‌درصد در نظر گرفته شد، به خبرنگاران تخفيف 90درصدي ورود به محدوده داده شد و همچنين عوارض ورود به محدود زوج و فرد هم به ‌طور كامل حذف شد.
شهرداري تهران در دي ماه امسال پيشنهادي براي حذف طرح ترافيك قبلی ارایه كرد كه بر اساس آن تهران به 3 زون اساسي تقسيم‌بندي مي‌شد تا براي ورود به هر كدام از زون نرخ عوارضي در نظر گرفته شود؛ اما طرح در شوراي عالي ترافيك تغييرات اساسي پيدا كرد، ازجمله اين كه زون‌بندي‌ها حذف شد تا عوارض ورود و خروج تنها در محدود طرح ترافيك قبلي دريافت شود. حداقل و حداكثر رقم دريافتي هم 13‌هزار و 400 تا 36‌هزار تومان در نظر گرفته شده بود. در روزهاي گذشته اما غلامحسين آرام، معاون فرماندار تهران از بازگشت اين مصوبه به شوراي شهر تهران خبر داد و گفت كه در هيأت تطبيق فرمانداري تهران به 6 بند از 9 بند طرح جديد اشكال گرفته شده است؛ ضمن اينكه درباره قيمت‌هاي در نظر گرفته‌شده هم ايرادات قانوني وجود دارد.
 ديروز اعضاي شوراي شهر تهران بررسي و اصلاح طرح بازگردانده شده ترافيكي تهران را در دستور كار خود داشتند. محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا در جريان بررسي اين طرح درباره تعداد آرای موافق و مخالف که در این مصوبه قید نشده بود، گفت: «این موضوع توسط هیأت‌رئیسه به مصوبه اضافه خواهد شد. همچنین تعیین نرخ عوارض زوج و فرد به این دلیل بود که اگر در سه ماه آینده این طرح در محدوده زوج و فرد اجرایی شد، دوباره نیاز به بررسی نرخ عوارض نباشد و در صورتی که فرمانداری به آن معترض است، این بند را حذف خواهیم کرد.» يكي از تبصره‌هاي مصوبه اوليه شورا درباره افزايش نرخ عوارض در صورت افزايش آلودگي هوا و زماني كه شاخص كيفيت هوا به بالاي 100 مي‌رود، بود اما اين بند هم از نظر فرمانداري اشكال داشت. به گفته عليخاني اين موضوع در كميسيون حمل‌ونقل شورا بررسي شد و اعضا با اين اشكال موافقت كردند: «عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک برای وانت‌بارها و آژانس‌ها معادل خودروهای هیبریدی یعنی 90‌درصد تخفیف لحاظ خواهد شد.»
او همچنين درباره دریافت عوارض از جانبازان بالای ۲۵‌درصد كه مورد اعتراض فرمانداري شده بود، توضيح داد: «در دوره قبل طرح ترافیک برای جانبازان رایگان نبود و فرمانداری به این مصوبه اعتراض نکرد حالا به این موضوع اعتراض می‌کند. با این حال قانون صراحت دارد و ما طبق قانون پیشنهاد کردیم جانبازان بالای ۲۵‌درصد عوارضی پرداخت نکنند و ورود به محدوده طرح ترافیک برای آنها رایگان باشد.»


افزایش عوارض آژانس‌ها و موسسات حمل بار، دريافت عوارض از بيماران خاص، معلولان و خبرنگاران از اشكالات ديگر فرمانداري تهران به طرح اوليه شورا بود كه در جلسه ديروز تصميماتي براي آن گرفته شد. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در اين‌باره توضيح داد: «باید براساس سیاست‌های دولت افزایش عوارض داشته باشیم؛ بنابراین ما کفِ عوارض یعنی یک‌دهم را پیشنهاد می‌کنیم. بیماران خاص و معلولانی که بنا به نیاز مجبور به تردد در محدوده طرح ترافیک هستند، مي‌توانند از ضریب یک‌دهم استفاده کنند. با توجه به تعرفه تخفيف براي خبرنگاران آن را اصلاح کرديم و سهمیه خبرنگاران را به کف قیمت رسانده‌ایم؛ البته با اجازه آقای پورسیدآقایی که کاملا مخالف این مسأله هستند. خبرنگارانی که آرم دریافت نمی‌کنند، کارت بلیت رایگان مترو بگیرند.»
محسن پورسيد آقايي، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران هم در دفاع از طرح اوليه شورا توضيحاتي داد. او معتقد بود كه مستندی درباره ایرادات قانونی طرح ترافیک ارایه نشده است: «تمامی مصوبات شورا یک به یک برابر قانون بوده است، در مورد بندهایی همچون تخفیف برای ایثارگران هم برابر ضوابط، وزارت کشور مسئول ایجاد هماهنگی است تا آن بخشی از پول طرح ترافیک که توسط شهرداری تهران تخفیف داده نمی‌شود، توسط نهاد زیربط داده شود. در حقیقت اصلاحاتی که فرمانداری بر طرح ترافیک جدید وارد کرده است، سیاست‌گذاری است اما مغایرت قانونی وجود ندارد.» او درباره ضریب کاهشی برای اقشار خاص مانند خبرنگاران، بیماران خاص و... هم گفت: «فرمانداری موضوعي در اين‌باره مطرح نكرده است بلکه نظر کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش تغییر کرده است. باید توجه داشته باشیم که هر چه ضریب کاهشی بیشتری در نظر گرفته شود، فشار حذف رانت در طرح را افزایش می‌دهیم. برای مثال اگر برای خبرنگاران یا بیماران خاص ما به ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر ضریب کاهشی حداکثری را اعمال کنیم، قطعا عده‌ای دیگر نمی‌توانند این طرح را دریافت کنند، چرا که شورا برای ما درباره واگذاری طرح ترافیک سقف تعیین کرده است. بنابراين اگر شورا قرار است که تخفیفات را افزایش دهد، بهتر است به صورت یک‌جا از ۵۰‌درصد به ۱۰‌درصد کاهش ندهد و در حد ۲۵‌درصد میزان پرداختی را نگه دارد.»
نبود ملاحظات اجتماعي در طرح اوليه شورا
اعضاي شورا در ادامه به کلیات پیشنهاد كميسيون رأي دادند اما در بررسي جزييات و بندهاي پيشنهاد‌شده اعضاي موافق و مخالف نظراتي داشتند. محمود میرلوحی، معاون اجرایی شورای شهر تهران به سابقه 40ساله طرح ترافيك تهران اشاره كرد كه از‌ سال ۵۸ تاکنون به همین صورت اجرا شده است و معاونت حمل‌ونقل ترافیک هوشمندانه آن را تغییر داده است: «باید تبعیض‌ها برداشته شود و نباید از تغییرات بهراسیم، از ابتدا رسانه‌ها همراه این طرح نبودند، اما این طرح می‌تواند به بهبود شرایط تهران کمک کند.»
افشین حبیب‌زاده، معاون نظارت شورای شهر تهران هم در اين‌باره حرف‌هايی داشت: «من مخالف این تغییرات بودم اما به این نتیجه رسیدم که باید با این تغییرات جزیی فرمانداری موافقت کنیم تا این کار شروع شود و مصوبه طرح جدید ترافیک اجرا شود. بايد شرایط عادلانه‌ای برای تغییرات ایجاد شود، ما قصد داشتیم کار را از جایی شروع کنیم، اما نباید مخالفت‌ها به گونه‌ای باشد که کل طرح اجرایی نشود.» حسن رسولی، عضو كميسيون برنامه و بودجه شورا هم به‌عنوان مخالف از اعضای شورا خواست که روی مواضع خود بمانند: «مرجع اصلی تأیید یا رد این طرح شورای هماهنگی حمل‌ونقل ترافیک است و درباره کاهش 90‌درصدی بهای ورود خبرنگار، روزنامه‌نگار و عکاسان به طرح ترافیک در ‌سال آینده مخالفت خود را اعلام می‌کند.» او گفت: «با تخفیف این اقشار از جامعه مخالفم و مواردی را در این مورد اعلام کردم و معتقدم میان این قشر از جامعه با اقشار دیگر تفاوتی وجود ندارد. این‌که به یک‌باره تخفیف 50‌درصدی را به 90‌درصد کاهش دهیم مورد تأییدم نیست و از اعضای شورای شهر می‌خواهم بر موضع خود بایستند. نباید شورای پنجم از راهبرد خود درباره حذف رانت به دلیل هیاهو عقب‌نشینی کند.» رسولي درباره اعتراض فرمانداری تهران برای حذف محدوده دوم طرح ترافیک به نام زوج و فرد هم توضيح داد: «اگر آلودگی هوا و کاهش ترافیک دغدغه ماست نباید با حذف این محدوده موافقت شود و پیام این است که برای کاهش آلودگی هوا و روانسازی معابر طرح محدوده ترافیک و زوج و فرد لازم و ملزوم یکدیگر هستند.»
احمد مسجدجامعی، عضو دیگر شورای شهر هم به‌عنوان موافق اصلاح تعرفه براي خبرنگاران، وظایف شورا و خبرنگاران را در راستای نظارت همسو دانست و گفت: «وظیفه شورا نظارت است، به همین دلیل با خبرنگاران ارتباط نزدیک دارد و این چیز عجیبی نیست. برای مثال تخریب امور امامزاده عبدالله وقتی مورد توجه قرار گرفت و تأثیرگذار شد که جامعه خبری به آن ورود کردند وگرنه پیش از این آقای حبیب‌زاده در این رابطه تذکر داده بودند اما هیچ بازتاب خبری نداشت. گسترش نظارت عمومی پشتوانه سلامت ماست. خبرنگاران سزاوار این تخفیف ویژه هستند و فرماندار هم در این‌باره اعلام کرد که اگر شهرداری می‌تواند تغییرات جدید در مصوبه بدهد؛ چون این تغییرات در جهت ارتقای مدیریت شهری است.» او معتقد بود كه طرح شورا ملاحظات اجتماعی نداشت: «باید بپذیریم فرمانداری تهران ملاحظات متفاوتی ازجمله ملاحظات اجتماعی را مد نظر قرار می‌دهد، ما باید شرایط زندگی مردم را در نظر بگیرم درخصوص تصویب این طرح ما عجله داشتیم، از این رو برخی قواعد و قوانین را رعایت نکردیم. بی‌تردید مسائل اجتماعی تأثیرگذار است به‌عنوان مثال وانت‌بارها که زندگی‌شان به وسیله نقلیه وابستگی دارد و زندگی شهروندان هم تأثیر بسیاری از شغل این افراد می‌گیرد.»
محمد جواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی هم موافق اين پيشنهاد بود: «خبرنگاران چشم و گوش جامعه هستند و با شفافیت و پاکدستی باید با فساد مقابله کرد. خبرنگاران بازوی شورای شهر محسوب می‌شوند.» ابراهيم اميني، نایب‌رئیس شورای شهر اسلامی تهران هم پیشنهاد داد تا طرح ترافیک جدید‌ سال آینده با رفع ابهامات مورد بررسی قرار گیرد.
اعضاي شورا در ادامه به پيشنهادات كميسيون حمل‌ونقل شوراي شهر درباره اصلاحيه طرح ترافيكي جديد شهرداري تهران رأي دادند. محسن‌هاشمي، رئیس شورای شهر تهران هم در جمع خبرنگاران از ارسال اصلاحات طرح ترافیک جدید به هیأت تطبیق فرمانداری خبر داد و گفت: «برخی از این اعتراضات با رأی مثبت اعضا تغییر کرد و برخی دیگر هم با پافشاری اعضا مورد تأکید قرار گرفت و در يكي از موارد كه مربوط به خبرنگاران بود حالا هزینه ورود آنها به محدوده طرح ترافیک کمتر از یک‌میلیون خواهد شد.» او همچنين از زمان اجراي طرح ترافیک جديد هم اظهار
 بي‌اطلاع كرد.